دسته‌ها
اخبار

انواع بتن و کاربردهای آن ها ستوده بتن

انواع بتن و کاربردهای آن ها ستوده بتن

مثلا تقسیم بندی براساس مقاومت فشاری، خواص کارخانه قالب بتن کارایی و … در ادامه یکی از جامع ترین تقسیم بندی های بتن آورده شده است که انواع بتن متناسب با نوع کاربردشان تقسیم بندی شده اند. هر کدام از این بتن ها خواص و کاربردهای مخصوص به خود را دارند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. عمده تفاوت آن، نحوه ساخت در اجرای بتن است که به دو شکل درجا و پیش‌ساخته انجام می‌شود. در این مقاله از بلاگ رامکا به معرفیانواع بتن اکسپوز پرداخته و ظاهر آن را از لحاظ رنگ و طرح‌های مختلف بررسی خواهیم نمود و در نهایت، مواردی از کاربردهای عمده بتن اکسپوز را تبیین خواهیم کرد. شما که در حال مطالعه این مقاله هستید، مطمئنا می دانید که بتن نقش بسیار مهمی در پیشرفت بشر داشت. مخلوطی که از ترکیب سه ماده اصلی آب، سیمان و سنگ دانه ها(شن، ماسه و سنگ) به وجود می آید.

  • در 20 سال گذشته توسعه منابع مورد نیاز، شامل پیشرفتهای مهم در تولید تجهیزات و ماده کف زا با کیفیت ، تولید و بتن ریزی این نوع بتن را در مقیاسهای بزرگ ممکن ساخته است.
  • بتن گوگردی، شامل گوگرد و سنگدانه های ریز و درشت بدون آب و سیمان است، که در دمای ۱۴۰ درجه سانتیگراد با هم مخلوط می شوند.
  • این نوع بتن از مقاومت بالای ۴۰ مگا پاسکال برخوردار است و در تولید آن آب به نسبت سیمان کمتر استفاده می شود و کیفیت سنگدانه های مصرفی بالا می باشد.
  • با این وجود، پایین بودن میزان تعمیر و نگهداری مورد نیاز، باعث کاهش هزینه کلی سازه‌های بتن مسلح می‌شود.
  • اسیدهای چرب، الکل‌ های چرب و رزین‌ ها برخی از عوامل اصلی جذب هوا هستند.

بتن خود متراکم نیازی به ویبره ندارد زیرا هنگام بتن ریزی، در اثر نیروی وزن خود متراکم و سخت می شود. این بتن به اندازه کافی روان است و به تمام روزنه های موجود نفوذ می کند، از این رو نیازی به لرزش یا ویبراسیون ندارد. این نوع بتن(c.c.s،concrete compacting self)نسل جدید بتن است که توسط okamura به منظور حل مشکلات موجود ناشی از عدم آن و دوام سازه های بتنی مطرح گردید و در زمینه های مختلفی مورد استفاده قرار گرفت. این بتن یکی از دستاوردهای نوین تکنولوژی بتن بوده است که سالهاست در اروپا، آمریکاو ژاپن مورداستفاده قرارگرفته است. این صنعت هم به صورت بتن درجا و هم به صورت بتن پیش ساخته کاربرد وسیعی دارد.

بتن سبک هر نوع بتنی است که چگالی آن کمتر از 1920 کیلوگرم بر متر مکعب باشد. اگر تابه‌حال فکر کرده‌اید که چه نوع بتونی در طبقات فوقانی یک ساختمان بسیار بلند استفاده می‌شود، پاسخ احتمالاً بتن پمپاژ است. راز بتن پمپ شده این است که بسیار کارآمد است، بنابراین می‌توان آن را به‌راحتی از طریق یک لوله به طبقه‌های بالایی منتقل کرد. این لوله یک شلنگ انعطاف‌پذیر یا سفت و محکم خواهد بود که بتن را در منطقه موردنیاز تخلیه می‌کند.

انواع بتن و تفاوت‌های آن‌ها

این اتفاق سبب شکلگیری نسل جدید بتن‌ها، یعنی بتن پیش‌ساخته شده است. در ساخت این مصالح به جای سنگدانه‌های معمولی از سنگدانه‌های سبک استفاده می‌شود. در حالت دیگر با روش‌هایی همچون ایجاد کف و کاهش یا حذف مصالح ریزدانه، به ایجاد تخلخل در ساختار بتن می‌پردازند که منجر به سبک شدن محصول نهایی می‌شود.

آشنایی با انواع قالب فلزی بتن و کاربردهای آن

به جرئت می‌توان گفت که پر مصرف‌ترین نوع بتن در انواع صنایع بتن آرمه یا بتن مسلح است. این محصول به دلیل عوامل تقویت کننده (عمدتا آهنی) در ساختار خود، خواص مکانیکی بسیار خوبی را از خود نشان می‌دهد که باعث شده است ترکیبی از خاصیت‌های مفید بتن و فولاد را به طور همزمان دارا باشد. در ادامه این مقاله به طور جداگانه به مرور کاربردهای این محصول می‌پردازیم. این بتن از دیگر انواع بتن می باشد که مخلوطی از سنگدانه های شکسته و دانه بندی شده است؛ که در کارخانه آسفالت این مخلوط را حرارت داده و با استفاده از قیر داغ در درجه حرارت های مشخصی مخلوط می کنند. از مزیت های استفاده این نوع بتن می توان به دوام زیاد، کنترل درجه حرارت و رطوبت مصالح، تولید یکنواخت و آماده شدن سریع برای عبور ترافیک اشاره نمود. از این نوع بتن آسفالتی بدون هیچ گونه محدودیتی در خیابان ها، فرودگاه ها، پایانه ها، پارکینگ ها و راه ها مورد استفاده قرار می دهند.

مقالات صنعت ساختمان

مرحله بعدی کار مرحله قالب ریزی مواد است که مواد مخلوط شده در داخل قالب‌هایی که هر کدام تقریباً ۳ متر معکب گنجایش دارند ریخته می‌شوند.. این مواد پس فعل و انفعالات شیمیایی در زمانی مشخص بصورت قالب‌های مورد نظر در می‌آیند این زمان حدود ۳٫۵ ساعت به درازا می‌کشد. اینک زمان آن رسیده‌است تا قالب‌های تولیدی را به خط ریخته‌گری انتقال دهند؛ این قالب‌ها بوسیله شیفتر به خط ریخته‌گری کارخانه برده می‌شوند تا این مرحله از کار انجام شود. همانطور که از نام این بتن مشخص است، بتن زودگیر در زمان کمی خشک شده و قابل بهره برداری می‌شود.

تسلیحات فولادی که برای مسلح کردن بتن استفاده می شود می تواند در یکی از انواع میلگرد، میله یا به صورت مش بندی باشد. مخلوط بتن خود متراکم وقتی در محل ریخته می‌ شود، با توجه به وزن خود جمع و جور شده و به عنوان بتن خود متراکم در نظر گرفته می‌شود. این نوع از بتن از قابلیت کارپذیری بالاتری برخوردار است و به دلیل کارایی بیشتر، بتن روان نیز نامیده می‌شود. مناطقی که در آن آرماتور با سایز بالا وجود دارد، بتن خود متراکم بهترین عملکرد را دارد. خاکستر بادی می‌تواند برای جایگزینی سنگدان ه‌های ریز یا سیمان یا جایگزین جزئی در هر دو مورد باشد. تا 30 درصد جایگزین سنگدانه‌های ریز و 20 درصد جایگزین سیمان گزارش شده است.