دسته‌ها
اخبار

خرید مادربرد کامپیوتر Motherboard و قیمت مادربرد کامپیوتر

خرید مادربرد کامپیوتر Motherboard و قیمت مادربرد کامپیوتر

در اینجا باید بگوییم مادربردهایی که از یکی از فناوری‌های فوق پشتیبانی می‌کنند معمولا قیمت بیشتری هم نسبت به سایر مادربردها دارند. ضمنا اگر مادربردی از یکی از فناوری‌های فوق پشتیبانی کند حتما در صفحه مشخصاتش ذکر خواهد شد. شیارهای (اسلات‌های) PCI-E بسته به اندازه‌شان و تعداد لاین‌هایی که دارند به چهار دسته x۱، x۴، x۸ و x۱۶ تقسیم می‌شوند. مثلا شیار PCI-E x۱ دارای یک لاین برای انتقال اطلاعات است و شیار PCI-E x۴ دارای چهار لاین. هر چند که معمولا گفته می‌شود پردازنده اصلی مهم‌ترین بخش یک کامپیوتر است اما اگر مادربردی وجود نداشته باشد که پردازنده را در خود جای دهد هیچ کاری از این قطعه مهم برنمی‌آید!

  • چیپ‌ست و پل های مادربرد مانند مغز این قطعه عمل میکنند، این قطعات وظیفه کنترل و ایجاد هماهنگی بین سایر قطعات روی برد اصلی را بر عهده دارند.
  • آلارم های هشدار دهنده یک سیستم کامپیوتری، برای یک کارشناس حرفه ای بسیار مهم  و حائز اهمیت است به طوریکه هر بوق یا صدایی که توسط بایوس مادربورد به گوش می رسد معنی خاصی دارد و در تعمیرات مادربرد کامپیوتر  نقش به سزایی ایفا می کند.
  • بسیاری از چیپ‌های پل جنوبی نیازی به خنک‌کنندگی اضافی ندارند و این چیپ‌ها می‌توانند فقط توسط هیت سینک خنک شوند.
  • اما به طور کلی می‌توان گفت که پردازنده‌های سریع‌تر و دارای هسته‌های پردازشی بیشتر، عملکرد بهتر و البته قیمت بالاتری دارند.

این را هم در صفحه مشخصات مادربرد می‌توانید پیدا کنید ولی چیزی نیست که مستقیما به مادربرد مربوط باشد. در واقع این پردازنده اصلی است که از حداکثر میزان خاصی حافظه رم پشتیبانی می‌کند و مادربرد نیز به تبع آن از همان میزان حافظه رم پشتیبانی خواهد کرد. مثلا مادربردهایی که سوکت آن‌ها LGA ۱۷۰۰ است از پردازنده‌های نسل دوازدهم و سیزدهم اینتل پشتیبانی می‌کنند و این پردازنده‌ها نیز حداکثر از ۱۲۸ گیگابایت حافظه رم.

کامپیوتر و اینترنت ( مروری بر گذشته )

در اینجا باید بگوییم مادربردهای امروزی معمولا دارای یک یا دو پورت USB ۲.۰ و چندین پورت USB ۳.۲ بوده و می‌توانند نیاز هر کاربری را برطرف کنند. اگر نسخه شیار و نسخه رابط با یکدیگر همخوانی نداشته باشند در این صورت سرعت روی نسخه پایین‌تر تنظیم خواهد شد. این مادربردها نیز مشابه با فرم فاکتور Mini-ITX، برای کیس‌های جمع‌وجور مناسب هستند، با این تفاوت که ابعاد بزرگ‌تری دارند (۴/۲۴x۴/۲۴ سانتی‌متر). همچنین تعداد درگاه‌های PCIe مادربرد با فرم فاکتور Micro-ATX بیشتر است و می‌تواند تا ۴ اسلات RAM را در خود جای دهد. به همین منوال، می‌توانید تا ۳ کارت گرافیک را در این مادربردها نصب کنید و این نیز مزیت دیگری نسبت به فرم فاکتور Mini-ITX محسوب می‌شود. از جمله مادربردهای Micro-ATX، می‌توان به مادربرد بایواستار مدل H310MHP Ver. 7.x اشاره کرد.

مادربورد ایسوس مدل TUF GAMING B760-PLUS WIFI DDR5 ا Motherboard ASUS TUF GAMING B760-PLUS WIFI DDR5

این اسلات برای اتصال کارت گرافیک مورد استفاده قرار میگیرد، در برخی از بردها پردازنده گرافیکی به همراه مادربرد وجود دارد، به همین دلیل ممکن است این اسلات را بر روی آن‌ها نبینید. انتخاب مادربرد ، یکی از تصمیمات مهم در زمان تهیه و یا ارتقاء یک کامپیوتر است .انتخاب فوق ، علاوه بر تاثیر مستقیم بر عملکرد فعلی سیستم ، بیانگر انعطاف سیستم در زمان ارتقاء نیز می باشد . قابلیت های فعلی یک کامپیوتر و پتانسیل های ارتقاء آن در آینده ، جملگی به نوع مادربرد انتخابی بستگی خواهد داشت . بعد از سوار شدن قطعات سخت افزاری روی مادربرد و اتصال آن به برق مورد نیازش، مادربرد بخش های مختلف را به هم متصل کرده و در کنار این که وظیفه انتقال برق به قطعات مختلف را بر عهده دارد، انتقال اطلاعات بین این قطعات را نیز انجام می دهد.

صفحه نگه‌دارنده را روی سی‌پی‌یو پایین بیاورید و اهرم نگه‌دارنده را روی آن محکم کنید. اگر برای این کار به فشاری بیش از توان یک انگشت نیاز دارید، احتمالاً سی‌پی‌یو را درست روی سوکت قرار نداده‌اید. ابتدا مطمئن شوید که هیچ قطعه یا کابلی که هنگام برداشتن مادربورد به آن گیر می‌کند متصل نمانده است. اگر برخی کابل‌های پاور یا داده همچنان به بورد متصل هستند باید آن‌ها را نیز از مادربورد جدا کنید. اگر خنک‌کننده همراه سی‌پی‌یو از قبل بر روی خود خمیر حرارتی دارد، اینک آماده نصب آن هستید. اما اگر چنین نیست باید به اندازه یک نخود از خمیر حرارتی را روی مرکز سی‌پی‌یو خالی کنید.